Som una entitat fundada l’any 1872, amb personalitat jurídica oficialment reconeguda, que constitueix una tribuna i lloc de reunió dels professionals de la salut de Catalunya, Balears, València i Andorra. Som una institució independent al servei del país i no vinculada a cap organisme oficial.
L’objecte primordial de l’Acadèmia és fomentar la formació continuada amb l’estudi i el conreu de les ciències de la salut en tots els seus aspectes: humà, tècnic, social i cívic, tant en la seva vessant assistencial com docent i d’investigació.
Som una comunitat científica viva, fruit de l’esforç col·lectiu, que s’adapta a les necessitats i circumstàncies científiques i socials del moment, que treballa en col·laboració amb altres societats mèdiques, biològiques i farmacèutiques, nacionals i estrangeres, amb una constant inquietud de progrés.
Som la corporació mèdica més important del nostre país, pel nombre de socis, de societats i d’associacions que la integren i pel volum d’activitats científiques que anualment desenvolupa.
Estem presents arreu de Catalunya, i també a Balears, València i Andorra, mitjançant les Filials de l’Acadèmia.
Per totes aquestes especials característiques, fruit de l'impuls de la societat civil, es pot considerar que som una institució única al món.
Aprovats en Assemblea General Extraordinària de data 6 de juny de 2017.
Denominació, objecte i domicili
Article 1r
Amb el nom de l'Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears és establerta a la ciutat de Barcelona una associació de caràcter científic i cultural, sense finalitat lucrativa, de duració indefinida, en endavant l’Acadèmia, amb domicili actual al carrer Major de Can Caralleu, 1-7, i l'àmbit d’actuació de la qual és principalment Catalunya, així com altres àmbits territorials de parla catalana, que regula les seves activitats d'acord amb el que estableix la Llei 4/2008, de 24 d'abril, del llibre tercer del Codi Civil de Catalunya, relatiu a les personesjurídiques; la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.
Article 2n
L’objecte de l’Acadèmia és servir la societat radicada en el seu àmbit a través del foment i la divulgació de les ciències de la salut, i altres activitats científiques i culturals que s’hi relacionen.
Promoure i organitzar activitats i serveis per el constant benefici i la millora dels associats en els àmbits científic, cultural, econòmic i social, bé directament, bé a través de terceres entitats.
Podrà establir relacions de reciprocitat amb totes aquelles associacions científiques i culturals que cregui convenient, de dintre i de fora del seu àmbit territorial.
Socis
Article 3r
L’Acadèmia és formada per: a) Socis Numeraris, b) Socis Adjunts, c) Socis Agregats, d) Socis Adherits, e) Socis Corresponents, f) Socis de Mèrit, i g) Socis d’Honor.
Article 4t
Tots els socis, sense distinció de categories, poden gaudir dels serveis de l’Acadèmia, assistir a tots els actes organitzats per l’Acadèmia i Filials que se celebrin i exercitar els drets que la llei i aquests Estatuts els concedeixen:
Article 5è
Serà obligació dels socis:
Article 6è
El soci que voluntàriament vulgui donar-se de baixa, haurà de comunicar-ho per escrit a la Junta de Govern, sense perjudici d’abonar les aportacions de què fos deutor.
El soci que tingui endarrerit el pagament de quatre aportacions consecutives, o l’equivalent a un any, sense causa justificada – cosa que apreciarà discrecionalment la Junta de Govern – serà donat de baixa per manca de pagament, per la mateixa Junta.
Quan la manera de procedir d’un soci no sigui coherent amb els objectius o l’esperit de l’Acadèmia, la Junta de Govern podrà excloure’l, previ assessorament de la Junta Consultiva.
L’acord de la Junta de Govern podrà referir-se a més d’un soci quan les causes d’exclusió obeeixin a actituds col·lectives reiteradament manifestades per un grup de socis.
Article 7è
Els Socis Agregats, en acabar els seus estudis, causaran baixa com a tals per ser donats d’alta, automàticament, com a Socis Numeraris o Socis Adjunts, prèvia acceptació de la Junta de Govern.
Els Socis Agregats tenen l’obligació de comunicar a la Secretaria de l’Acadèmia la data de finalització dels seus estudis, per tal que puguin passar a la categoria de Numeraris o Adjunts.
Article 8è
Administració i govern
Article 9è
L’estructuració funcional de l’Acadèmia es basa en l’Assemblea General, la Junta Consultiva, la Junta de Govern i la Junta Permanent.
Article 10è
Article 11è
Les actes de les sessions de les Assemblees Generals han d’incloure la data i el lloc de la reunió, l’ordre del dia, la llista de les persones assistents, els assumptes tractats, els acords adoptats, amb la indicació del resultat de les votacions i majories amb què s’han adoptat, i recolliran fidelment les diverses opinions expressades pels socis i, a petició d’algun d’ells, podrà fer-se constar textualment una proposició o observació. L’acta serà signada pel Secretari, amb el vistiplau del President.
Per a modificar els Estatuts, caldrà que la Junta de Govern convoqui Assemblea General Extraordinària de socis, incloent aquest punt en l’ordre del dia. El text a modificar, per escrit, anirà acompanyat a la convocatòria. Serà necessària l’aprovació per una majoria de dos terços qualificada, consistent en què els vots afirmatius superin la meitat dels emesos pels socis presents a l’Assemblea General Extraordinària.
Article 12è
La Junta Consultiva serà convocada per correu postal o electrònic pel Secretari General amb un temps mínim de deu dies hàbils, a instància de la Junta de Govern o a petició escrita d’almenys el 10% dels membres que constitueixen la Junta Consultiva. Es reunirà sempre que ho requereixi l’exercici de les seves atribucions i reglamentàriament una vegada durant cada període d’un curs acadèmic, per tal d’examinar la marxa de l’Acadèmia.
Serà presidida pel President de la Junta de Govern i actuarà com a Secretari el d’aquesta Junta. En llur absència seran substituïts per un Vicepresident, Vicesecretari, o algun altre membre de la Junta de Govern, per aquest ordre i, en darrer terme, serà presidida pel President de més edat de les Filials i de les Associacions científiques, i com a Secretari actuarà el més jove.
La Junta Consultiva tindrà les facultats que s’expressen en aquests Estatuts i les que li confereixin conjuntament la Junta de Govern i l’Assemblea General.
Els acords de la Junta Consultiva es prendran per majoria qualificada dels 2/3, consistent en què els vots afirmatius superin la meitat dels emesos pels socis presents, i no serà vàlida la representació. La reunió quedarà vàlidament constituïda quan hi siguin presents com a mínim el 20% dels seus components en primera convocatòria i sigui quin sigui el nombre de membres presents en segona convocatòria. Les actes de les sessions s’aprovaran, si escau, a la mateixa reunió o a la següent.
Article 13è
La Junta de Govern serà constituïda per:
El càrrec de Vicepresident primer per Balears i els càrrecs assenyalats amb els números 16, 17 i 18 seran considerats Vocals nats i podran delegar la seva assistència, en cas justificat, en un membre de les respectives Juntes.
Els càrrecs assenyalats amb els números de l'1 al 15 seran elegits per la Junta Consultiva a excepció del número 3, el qual correspondrà al President de l’Acadèmia Mèdica Balear. Els membres de la Junta de Govern hauran d’ésser Socis Numeraris, llevat dels Vocals Adjunts, del Vocal Adherit, del President de les Associacions dels Socis Adjunts i Adherits, i del President de l’Associació d’Estudiants de Ciències de la Salut.
Cap membre de la Junta de Govern no podrà ser reelegit més d’una vegada consecutiva per a un mateix càrrec.
La Junta de Govern contractarà, en règim laboral o mercantil, una persona que ostentarà la Gerència, a qui podrà delegar les facultats que siguin necessàries d’acord amb les tasques que se li encomanin, excepte les facultats que siguin indelegables d’acord amb la llei o aquests Estatuts. A més de les facultats que li siguin delegades, la Gerència tindrà encomanades les tasques contingudes a l’article 29è dels presents Estatuts.
Article 14è
Per a l’elecció de la Junta de Govern hauran de concórrer a la Junta Consultiva almenys el 20% dels seus components en primera convocatòria i sigui quin sigui el nombre de membres presents en segona convocatòria.
Només podran ser elegits per a la Junta de Govern els Socis Numeraris, Adjunts i Adherits, que hagin estat acceptats definitivament des de 12 mesos abans de la data de celebració de la Junta Consultiva.
En la convocatòria, els membres de la Junta Permanent caldrà que determinin si es convocarà càrrec a càrrec o es convocarà per candidatura única i el període de presentació de càrrecs o candidatures, passat el qual, si no hi ha cap presentació, la Junta de Govern en farà una proposta que serà elegida per majoria simple. La votació serà secreta, es farà separadament per cada càrrec, o per candidatures, segons es demani en la convocatòria.
La convocatòria especificarà si s’accepta el vot delegat o el vot per correu.
En el cas de quedar vacants abans del termini del seu mandat, per la causa que sigui, els càrrecs de President o Secretari, seran substituïts automàticament pel Vicepresident primer per Catalunya o el Vicesecretari respectivament, durant el temps que falti del mandat del substituït. Els altres càrrecs podran ser coberts en una elecció parcial, a judici de la Junta de Govern, confirmant-los en la pròxima Junta Consultiva. Si la meitat o més de la Junta cessés, el seu President convocarà la Junta Consultiva per tal de procedir a l’elecció d’una nova Junta.
Article 15èt
La durada dels càrrecs serà de quatre anys, sense perjudici que puguin ser reelegits un mandat més pel mateix càrrec, essent renovats per meitat cada dos anys i pel següent ordre. Primera renovació: Vicepresident primer per Catalunya, Vicepresident tercer, Secretari General, Vocal segon, Vocal tercer, Vocal cinquè i Vocal Adjunt segon.
Segona renovació: President, Vicepresident segon, Vicesecretari, Vocal primer, Vocal quart, Vocal Adjunt primer i Vocal Adherit.
Article 16è
La Junta de Govern assumirà les funcions de representació i direcció de l’Acadèmia; assumirà també les funcions d’arbitratge en el cas de situacions conflictives que puguin sorgir en el si de l’entitat. A aquest efecte tindrà les majors atribucions que per aquest càrrec li concedeixin la Llei o els Estatuts presents.
Article 17è
Hom entendrà constituïda la Junta de Govern, quant a la validesa dels seus acords, quan hi assisteixin almenys sis dels seus components electes a títol personal. En absència del President o Vicepresidents, presidirà el Secretari General i, en la seva absència, el membre present de més edat. Els acords de la Junta de Govern es prendran per majoria simple. Les actes de les sessions s’aprovaran, si escau, a la mateixa reunió o en la següent.
Article 18è
La Junta de Govern es reunirà mitjançant la convocatòria postal o electrònica del Secretari General, per ordre del President, amb un mínim de vuit dies de temps.
Article 19è
La Junta de Govern haurà de reunir-se en sessió ordinària cada dos mesos, durant el curs acadèmic, i en sessió extraordinària sempre que ho consideri oportú el President o ho sol·liciti un terç dels membres que la componen.
Article 20è
Les reunions de la Junta de Govern seran privades, però es podrà admetre qualsevol membre sense vot quan la Presidència o la majoria dels components de la Junta ho estimi convenient.
Article 21è
Tots els càrrecs de la Junta de Govern seran honorífics i gratuïts.
Article 22è
Les atribucions del President són:
Article 23è
La funció dels Vicepresidents serà: substituir, per ordre numèric, el President en la seva absència, i ajudar-lo en tot el que tingui a bé encarregar-los.
Article 24è
El Secretari General estarà encarregat de:
Article 25è
El Vicesecretari substituirà el Secretari en la seva absència.
Article 26è
Els Vocals adjunts i adherit no tindran cap altra missió específica si no és aquella que la Junta de Govern acordi de confiar-los.
Article 27è
La Junta Permanent serà constituïda pels següents membres de la Junta de Govern: President, Vicepresident 1r per Catalunya, Vicepresident 2n, Vicepresident 3r i Secretari General. Aquesta Junta tindrà les funcions d’execució dels acords de la Junta de Govern i vetllarà pel bon funcionament de la Institució.
Com a convidat permanent assistirà a les reunions el director docent de la Fundació Institut Interuniversitari InterAc Salut, amb veu però sense vot.
La Junta Permanent es reunirà durant el curs acadèmic amb la periodicitat que requereixin els assumptes que li són propis, i els delegats per la Junta de Govern de l’Acadèmia i sempre que el President ho cregui adient o ho sol·licitin tres components de la pròpia Junta.
Hom entendrà constituïda la Junta Permanent, quant a la validesa dels seus acords, quan hi assisteixin almenys tres dels seus membres.
Els acords de la Junta Permanent es prendran per majoria dels 2/3 de vots dels presents. Les actes de les sessions s’aprovaran, si escau, a la mateixa reunió o a la següent.
Article 28è
Tots els càrrecs de la Junta Permanent seran honorífics i gratuïts.
Article 29è
Filials de l’Acadèmia
Article 30è
En el si de l’Acadèmia es podran crear Filials en les zones geogràfiques que hom estimi convenient.
Article 31è
La creació d’una Filial comportarà prèviament una sol·licitud per escrit dirigida al Secretari General, signada pels qui hi estan interessats, siguin socis o no de l’Acadèmia i amb una activitat professional en l’àmbit geogràfic corresponent.
La Junta de Govern de l’Acadèmia fixarà en cada cas el nombre mínim necessari de sol·licitants.
Article 32è
La Junta de Govern de l’Acadèmia, prèvia consulta a les Filials veïnes, podrà autoritzar la constitució de la Filial, i en aquest cas els sol·licitants hauran d’esdevenir socis de l’Acadèmia. La Filial serà regida per una Comissió Gestora nomenada per la Junta de Govern a proposta dels peticionaris, per un període de dotze mesos.
Article 33è
Cada Filial podrà elaborar, durant el període de vigència de la Comissió Gestora, el seu propi règim intern, el qual haurà de ser aprovat per la Junta de Govern. Aquest règim intern tindrà en compte l’esperit dels Estatuts de l’Acadèmia.
Transcorreguts 12 mesos del nomenament de la Comissió Gestora, aquesta presentarà una memòria d’activitats realitzades a la Junta de Govern de l’Acadèmia, la qual considerarà si és oportuna o no la constitució definitiva de la Filial. En cas afirmatiu, la Comissió Gestora continuarà les seves funcions fins a les primeres eleccions, que hauran de tenir lloc en una Assemblea General Ordinària, durant els sis mesos següents.
L’estructuració funcional de les Filials es basa en l’Assemblea General i la Junta Directiva. El funcionament de l’Assemblea General serà el definit en els articles 10 i 11 dels Estatuts de l’Acadèmia.
Article 34è
Article 35è
La Junta Directiva serà constituïda per un màxim de dotze Socis Numeraris i un mínim de quatre. Podran incorporar-hi dues vocalies de Socis Adjunts, una vocalia de Socis Adherits i una de Socis Agregats. Un dels Socis Numeraris serà President i un altre Secretari. Solament el President tindrà la condició de vocal nat en la Junta de Govern de l’Acadèmia i el President i el Secretari tindran la condició de vocals nats en la Junta Consultiva de l’Acadèmia.
La Junta Directiva quedarà vàlidament constituïda quan concorrin, presents o representats, la majoria dels seus membres. Prendrà els acords per majoria simple de concurrents. En cas d’empat serà decisori el vot del President. Les actes de les sessions s’aprovaran, si escau, a la mateixa reunió o en la següent.
Si la Filial compta amb l’existència de Seccions especialitzades, els seus Presidents podran formar part de la Junta Directiva. Si la Filial compta amb Seccions Territorials de les Associacions, els seus representants podran incorporar-se a la Junta de la Filial.
Article 36è
La renovació es farà per meitat cada dos anys: La primera renovació afectarà els càrrecs de Vicepresident, Secretari i Vocal 2n. En la segona renovació ho faran el President, el Vicesecretari o el Tresorer, si n’hi ha, i el Vocal 1r.
Article 37è
Les Filials es regiran, a més, per les següents normes:
Article 38è
Els socis de l’Acadèmia que resideixin en l’àmbit d’una Filial es podran considerar socis de l’esmentada Filial, si així ho especifiquen personalment.
Associacions científiques especialitzades.
Article 39è
L’Acadèmia, per mitjà de la seva Junta de Govern, podrà autoritzar la creació o incorporació de les Associacions científiques especialitzades de les diferents ciències de la salut que cregui convenient.
Per a l’acceptació de la tramitació de la sol·licitud s’hauran de complir els punts següents:
Article 40è
Donat cas que la Junta de Govern consideri que la proposta reuneix els requisits de l’article anterior, s’iniciarà el procés de revisió per part de la Junta Permanent. Aquesta haurà d’analitzar la petició presentada i fer les consultes adients a les Juntes Directives de les Associacions afins.
La Junta Permanent podrà demanar tota la informació que cregui convenient que li sigui d’ajuda en la seva tasca.
Un cop analitzada la documentació i rebudes les respostes a les consultes efectuades, la Junta Permanent emetrà un dictamen a la Junta de Govern, que és la que haurà de prendre la resolució definitiva.
Article 41è
Donat cas que la resolució de la Junta de Govern sigui favorable, l’Associació es considerarà constituïda solament de manera provisional i es regirà per una Comissió Gestora nomenada a proposta dels sol·licitants.
Article 42è
Transcorreguts dotze mesos del nomenament de la Comissió Gestora, aquesta presentarà una memòria d’activitats realitzades a la Junta de Govern de l’Acadèmia, la qual considerarà si és oportuna o no la constitució definitiva de l’Associació. En cas afirmatiu, la Comissió Gestora continuarà la seva funció fins a les primeres eleccions, que hauran de tenir lloc en una Assemblea General Ordinària dins dels sis mesos següents.
L’estructuració funcional de les Associacions científiques es basen en l’Assemblea General i la Junta Directiva. El funcionament de l’Assemblea General serà el definit en els articles 10 i 11 dels Estatuts de l’Acadèmia.
Article 43è
Aquestes Associacions científiques seran considerades com l’òrgan consultiu de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques respecte a temes de la seva competència.
Article 44è
Article 45è
La Junta Directiva quedarà vàlidament constituïda quan concorrin, presents o representats, la majoria dels seus membres. Prendrà els acords per majoria simple de concurrents. En cas d’empat serà decisori el vot del President. Les actes de les sessions s’aprovaran, si escau, a la mateixa reunió o en la següent.
La representació de la Junta Directiva es podrà atorgar tan sols a altres membres de la pròpia Junta.
La Junta Directiva, per acord d’una majoria no inferior als dos terços del nombre dels seus membres, podrà delegar amb caràcter permanent part de les seves funcions en algun o alguns dels seus membres. En tot cas, no serà delegable el retre comptes a l’Assemblea, presentar-li propostes de qualsevol mena, ni convocar aquest òrgan de l’Associació.
Article 46è
Article 47è
Article 48è
Article 49è
Les obligacions de la Junta de cada Associació seran:
Article 50è
Les Associacions d’aquesta Acadèmia podran establir relacions d’adhesió, federació o d’altres amb Associacions o Societats de la mateixa especialitat, de dintre i fora del seu àmbit territorial, així com amb la Fundació de l’Acadèmia.
Aquestes relacions han de ser compatibles amb l’autonomia de l’Associació i a l’empara de l’Acadèmia. En tot cas, la Junta de Govern de l’Acadèmia haurà d’aprovar l’acord en el qual s’estableixi aquesta relació.
Article 51è
La Junta de Govern de l’Acadèmia pot excloure d’una Associació qualsevol soci que hi pertanyi, a petició raonada de la seva Junta Directiva, amb l’assessorament previ de la Junta Consultiva.
Fundacions, Societats i Associacions adherides.
Article 52è
L’Acadèmia, mitjançant la seva Junta de Govern, podrà acceptar com a Fundacions, Societats o Associacions adherides les entitats amb personalitat jurídica pròpia que ho desitgin, sempre que els seus membres hi ingressin com a socis de l’Acadèmia, en el cas que no ho fossin. També podrà formalitzar tot tipus d’acords de col·laboració amb tot tipus de fundacions.
Les relacions entre l’Acadèmia i la Fundació, la Societat o l’Associació adherida es regiran per les normes del conveni que s’estableixi en cada cas particular, el qual no haurà de contradir mai ni l’esperit ni la lletra dels Estatuts de l’Acadèmia.
En el cas que fos necessària l’exclusió d’un soci d’una Fundació, Societat o Associació adherida, aquesta exclusió es farà amb l’acord previ entre la Junta de Govern de l’Acadèmia i la de l’entitat afectada.
Activitats científiques i culturals. Publicacions.
Article 53è
L’Acadèmia podrà desenvolupar activitats científiques i culturals a través de la Junta de Govern o de les diverses Filials, Associacions científiques, i Fundacions, Societats o Associacions adherides. La Junta de Govern de l’Acadèmia tindrà el dret de no autoritzar aquelles activitats que, al seu entendre, no s’atinguin a l’esperit de l’article 2n d’aquests Estatuts.
Article 54è
Les Associacions científiques iniciaran llurs activitats acadèmiques durant el primer trimestre del curs acadèmic.
Article 55è
L’Acadèmia podrà editar qualsevol publicació, periòdica o no, amb el contingut que la Junta de Govern cregui convenient, sempre que es compleixin els Estatuts i sigui adient als fins de l’Acadèmia.
Règim financer
Article 56è
El finançament de l’Acadèmia es basarà en els donatius, herències, llegats o subvencions que rebi, i en les rendes que puguin produir el seus béns i els ingressos que es puguin obtenir per serveis realitzats. Els socis de l’Acadèmia no hauran de satisfer cap tipus d’aportació econòmica, llevat del pagament de derrames per al sosteniment d’aquelles despeses de l’Acadèmia que no quedin cobertes pels seus ingressos ordinaris.
No obstant això, tots els socis de l’Acadèmia col·laboraran amb la “Fundació Privada Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears”, en endavant Fundació de l’Acadèmia, mitjançant el pagament d’aportacions econòmiques periòdiques previstes en els Estatuts de la Fundació i aprovades d’acord amb ells, i amb els costos de les inscripcions per les activitats concretes que no siguin gratuïtes.
Aquesta Fundació, tal com diu l’article 2n dels seus Estatuts, s’ha constituït ...”amb l’objecte de promoure i impulsar la recerca i la formació en l’àmbit de les ciències de la salut, per tal de servir la societat radicada en l’àmbit geogràfic d’actuació de l’Associació Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears (en endavant l’Acadèmia), tenint en compte sempre el foment de les activitats científiques promogudes per la citada Acadèmia”, constituint una de les seves finalitats pròpies “c) Promoure la formació continuada dels professionals de la salut així com altres activitats i serveis per aconseguir la seva constant millora i els reconeixements professional i personal, tant en els àmbits científic, cultural, econòmic com social, bé directament bé a través de terceres entitats”.
Article 57è
La Fundació de l’Acadèmia donarà suport a la gestió administrativa i econòmica de l’entitat, previ acord al respecte de la Junta de Govern.
Dissolució
Article 58è
Una Filial o Associació científica es podrà dissoldre per alguna de les següents causes:
Donat cas que una Filial o Associació científica no complís el que estableixen els Estatuts presents, la Junta de Govern de l’Acadèmia, previ assessorament de la Junta Consultiva, podrà proposar a l’Assemblea General de socis que la Filial deixi d’ésser considerada com a tal i, en el cas que es tracti d’una Associació, l’exclusió d’aquesta de l’empara de l’Acadèmia.
Article 59è
L’Acadèmia es dissoldrà, a més de per les causes que determina la legislació, per les següents:
En qualsevol cas l’Assemblea General Extraordinària nomenarà una Comissió liquidadora, composta per tres Socis numeraris, la qual s’encarregarà de liquidar els comptes pendents i repartir el sobrant que en resulti a favor d’una o més institucions benèfiques o culturals sense ànim de lucre, relacionades amb les ciències de la salut.
Diligència final:
Fem constar que aquests Estatuts contenen les modificacions aprovades a l’Assemblea General Extraordinària de data 6 de juny de 2017.
Dr. Àlvar Net Castel, President de l’Acadèmia. | Dr. Salvador Navarro, Secretari General de l’Acadèmia. |
Document aprovat a la Junta de Govern del 4 d’abril de 2017
L'Acadèmia és la comunitat científica de professionals de la salut més gran i una de les més antigues de Catalunya.
El seu objectiu és treballar en col·laboració amb altres institucions relacionades amb les Ciències de la Salut d’arreu del món, per liderar la formació continuada de postgrau i d’especialització de qualitat, ésser un gresol pel coneixement científic i la innovació en salut al servei de les persones i l'àgora del debat científic-mèdic dels professionals de la salut. Com a institució independent i lliure, que en el decurs de la seva història ha estat compromesa amb la llengua i el patrimoni cultural i científic català, també és un agent essencial en el desenvolupament de les estratègies per a la millora continuada dels serveis de salut.
Ésser el referent principal, pels nostres socis i per la societat civil, en la formació continuada de postgrau i d’especialització amb acreditació de qualitat en les Ciències de la Salut.
Liderar el desenvolupament d'un model formatiu diferenciat, basat en la innovació, la tecnologia i l’acreditació, tot liderant i potenciant el coneixement transversal, sota els criteris de multidisciplinarietat, transversalitat, multiprofessionalitat i excel·lència.
Ésser la principal tribuna de debat interdisciplinari en la qual els únics eixos de referència siguin l’evidència científica, la independència, la pràctica clínica de qualitat i la sostenibilitat del sistema.
Convertir-se en referent científic en salut per al desenvolupament de polítiques sanitàries de millora dels serveis assistencials per part de les institucions públiques, amb la participació i la complicitat de la societat civil.
Innovació, creativitat i dinamisme concebuts com una actitud per a la recerca constant del coneixement i per un esperit permanent d’observació i crítica constructiva de la realitat.
Excel·lència, entesa com el repte constant per assolir els màxims estàndards de qualitat en el servei que prestem a tots els nostres grups d’interès.
Conducta ètica entesa com la pràctica i la difusió permanent de valors com l’honestedat, la lleialtat, la integritat, la independència, la coherència i el rigor científic.
Treball en equip, com a valor fonamental per assolir els objectius de l’organització, actuant amb compromís, respecte, ajuda mútua, el treball en xarxa i la transparència per assolir un lideratge col·lectiu amb unió de fortaleses i competències. Transversalitat, interdisciplinarietat i multiprofessionalitat.
Responsabilitat social i ambiental, buscant la sostenibilitat de les nostres activitats formatives a partir d’un impacte positiu al benestar de la societat civil i de respecte al medi ambient, actuant amb responsabilitat i austeritat, pensant en les generacions futures.
Lideratge, mantenint el compromís de seguir liderant la transformació del coneixement de la formació continuada de postgrau i d’especialització, acreditada i de qualitat, en Ciències de la Salut a llarg termini, ajudant i facilitant la creació de valor en totes les activitats que realitzen les Filials i Societats Científiques.
Incorporem els valors de la Declaració Universal dels Drets Humans, la Declaració d’Igualtat de gènere i els principis fonamentals de la Bioètica, en especial èmfasi en tot allò relacionat en la seguretat del pacient.
L'estructura funcional de l'Acadèmia es basa en:
Òrgan sobirà de l'Entitat. La seva missió és legislativa i pren les decisions extraordinàries
En formen part tots els membres de l'Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears
Té la funció d'execució dels acords de la Junta de Govern de l'Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears
Presidència: | Joan Sala Pedrós |
Vicepresidència primera per Catalunya: | Maria Antònia Mangues Bafalluy |
Vicepresidència primera per Balears: | Jordi Reina Prieto |
Vicepresidència segona: | Montserrat Esquerda Areste |
Vicepresidència tercera: | Maria Dolors Sintes Matheu |
Secretaria General: | Salvador Navarro Soto |
Vicesecretaria: | Juan José Montero Alia |
Vocalia de representació Acadèmia en actes o activitats científiques: | Pere Clavé Civit |
Vocalia de representació Acadèmia en actes o activitats científiques: | Xavier Bayona Huguet |
Vocalia d'estudiants i joves profesionals: | Clara Flamarich Gol |
Vocalia d'aplicació de Plans Estratègics: | Maria Elena Carreras Moratonas |
Vocalia d'accions formatives transversals entre Societats: | Oriol de Fàbregues-Boixar Nebot |
Vocalia membres Adjunts: | Montserrat Antonín Martín |
Vocalia membres Adjunts: | Marcela Orosa Liotta |
Vocalia membres Adherits: | |
Presidències de les Filials de l’Acadèmia. | |
Presidències de les Societats científiques de l'Acadèmia. | |
Presidència Associació Estudiants Ciències de la Salut: | Núria Singh i Kaur |
Presidència: | Joan Sala Pedrós |
Vicepresidència primera per Catalunya: | Maria Antònia Mangues Bafalluy |
Vicepresidència segona: | Montserrat Esquerda Areste |
Vicepresidència tercera: | Maria Dolors Sintes Matheu |
Secretaria General: | Salvador Navarro Soto |